Snímek použit na základě licence od Shutterstock.com

Patříte i vy mezi ty „šťastlivce“, kteří tráví dlouhé hodiny prací v kanceláři? Zaostřené oči na monitor, pokřivená páteř, přeložené nohy, na pití jen káva a oběd v nedohlednu, protože standardně nestíháte. STOP! Neničte si zdraví a dejte si pauzu.

V práci tráví člověk průměrně osm hodin denně. Alespoň tak káže Zákoník práce. V dnešní moderní době není nic výjimečného, když je člověk v práci mnohem déle a na své zdraví myslí velmi málo. Jakých největších hříchů se v práci dopouštíme a co se s tím dá dělat?

Nešťastných 8 hodin

Opravdu je nutné sedět osm hodin denně na zadku a klepat do klávesnice? Jestli si myslíte, že to správné je a oháníte se tím, že svou práci máte rádi, necháme vás v tom. Ale zkuste se zamyslet nad následujícími řádky. Existují totiž studie, které dokazují, že při intenzivním pracovním nasazení stačí člověku průměrně 4 – 5 hodin kancelářské práce denně, aby stihl všechno potřebné. Otázkou je, jaké je vaše pracovní zaměření, jestli jste podnikatel nebo zaměstnanec. Ideální je, když si práci pořádně naplánujete a rozvrhnete. Na každý den, celý týden, měsíc. Když přijdete v pondělí do práce, řeknete si, co chcete tento týden stihnout a pracovní povinnosti si rozdělíte do jednotlivých dní. Povinnostem se věnujete prioritně a debaty s kolegy, kávičku či „facebookování“ si dopřejete za odměnu.

Kávu, kávu, kávu!

Ještě ani oči nerozlepíte a už se doplahočíte do kuchyně, abyste si uvařili kávu. Vždy ta první ranní voní tak krásně! Kávička ale prázdnému žaludku vůbec nesvědčí. Nemusíte se jí však vzdávat, pokud vám ranní šálek kávy nezpůsobuje žaludeční problémy. Nezapomeňte se ale nasnídat ještě předtím, než sáhnete po druhém šálku kávy hned po příchodu do práce. Pokud jste zarytý „nesnídač“, tak i tak nepijte kávu úplně nalačno. Minimum, které pro sebe můžete udělat, je dostat do sebe sklenici studené vody s citrónovou šťávou. Přidat můžete i zázvor. Není žádným tajemství, že citrón dodá tělu potřebnou dávku vitamínů, které kromě céčka a důležité organické kyseliny, působí na prevenci nádorových onemocnění. Obsahuje i draslík, hořčík, fosfor a nezanedbatelné množství vápníku. Citrón pomáhá při bolestech hlavy a při boji s viry. Zázvor tělu zase dodává cenný zinek a selén, které se starají o pokožku, zdravé vlasy a nehty. Kromě toho obsahuje vitamíny skupiny B a velké množství vitamínu E. Jestli tento výživný koktejl doplníte lžící lněného oleje, dodáte tělu vzácný zdroj omega-3 nenasycených mastných kyselin. Působí příznivě na kardiovaskulární systém, cévy a napomáhá snižovat krevní tlak. Lněný olej pomáhá čistit játra, ledviny a pomáhá v boji s nemocemi.

Snídaně? Nestíhám!

Není tak úplně pravda, že snídaně je základem života, a že jste bez nich celý den úplně ztracení. Jsou lidé, kteří ráno cvičí a přílišná zátěž v žaludku jim neprospívá. O tom, jestli je nejefektivnější cvičení nalačno nebo ne, nebudeme polemizovat, na to jsou jiní. Pravda však je, že existují lidé, u kterých se pocit hladu dostavuje později. Nic si z toho nedělejte. Přibalte si na cestu do práce kousek ovoce nebo cokoliv, co můžete sníst po příchodu do práce. Začínat den obědem není úplně nejvhodnější. Pokud do vás nikdo do oběda nic nedostane, zkuste to s ovocnými šťávami nebo smoothie nápoji. Skvěle zasytí, tělu dodají potřebné živiny i energii a nemusíte přitom ani používat žvýkací svaly. Takováto snídaně je ideální hlavně pro ty, kteří mají problém s ranním vstáváním a několikrát posouvají budík. Příprava smoothie nápoje vám totiž zabereme max. 5 minut.

Oběd? Nestíhám!

Opravdu si myslíte, že jste tak nenahraditelní, že si nemůžete odběhnout ani na půlhodinový oběd?  Nebudeme se snažit vás vyvést z omylu, ale čas na oběd byste si určitě měli najít. A taky byste měli chvilku věnovat tomu, co jíte. Opět bychom tady mohli psát dlouhé teorie o skladbě jídelního lístku, my však uvedeme ty základní.  Jídelní lístek by měl být pestrý, bohatý na zeleninu a přijímat byste měli i dostatek sacharidů z ovoce, které dokáže zahnat chuť na nesmyslné sladkosti. Existují různé aplikace, do kterých si zapíšete, co jste během dne jedli a jaké aktivity jste vykonali a aplikace za vás vypočítá, jaký je váš denní příjem, výdej a jaké množství jednotlivých složek potravin jste přijali. Je to skvělá pomůcka a možná vás i přinutí zamyslet se nad tím, co příště budete obědvat. Nezapomeňte, že tělo si všechno pamatuje a i když se dnes cítíte dobře, za 10 let může být všechno jinak..

Něco sladkého po obědě

Říká se, že cukr je jed nebo droga. Studie objasňující štěpení cukrů jsou rozsáhlé a i tady se názory liší, rozhodně však platí, že všeho moc škodí. A také platí pravidlo, že potřeba si dát něco sladkého po obědě je jen zvyk. Může se vám to zdát kruté a nereálné, ale bez sladkostí opravdu přežijete. Zkuste si otestovat svou vůli a řekněte si, že jeden týden to zvládnete bez obyčejného cukru. Takže žádné sladkosti k obědu, neslaďte si kávu, namísto sladkých nápojů pijte jen čistou vodu. Po obědě si raději dopřejte ovoce. Uvidíte, že když zabojujete a první kruté dny zvládnete, po sedmi dnech vaše chuť na sladké bude podstatně menší.

Nestíháte oběd a na místo vydatného jídla sáhnete po oplatce nebo čokoládě? Chyba! Taková jídla jsou označovány jako prázdné kalorie. Jsou sice energeticky bohaté, ale obsahují minimum výživových látek. Tělo dostane kalorickou bombu v podobě jednoduchých cukrů (monosacharidů), které vás na chvilku zasytí, ale rapidně zvýší hladinu cukru v krvi. Tělo dostane zabrat a navíce za chvíli budete zase hladoví. Když už potřebujete rychle něco sníst, přibalte si do práce sladký banán nebo jiné ovoce. Hlad rychle zaženou i oříšky, fíky nebo datle.

Voda jako všelék

Pijete v práci hlavně kávu a vodu používáte jen v případě, že potřebujete zapít tabletku proti bolesti? Chyba! Právě nedostatek vody v organismu způsobuje únavu, malátnost, bolest hlavy, stárnutí pleti a paradoxně zavodnění organismu. Jestli pít vodu balenou, z kohoutku nebo přefiltrovanou, to už necháme na vás. Hlavní je, že ji pijete. Jestli máte problém s tím, že se vám nechce věčně běhat se sklenicí vody do kuchyňky, vyřešte to jinak. Ráno si na stolů připravte láhev nebo džbán s vodou a myslete na to, že do konce pracovní doby ji musíte vypít. Jestli vás čistá voda příliš nebere, můžete si do ní přidat citrón, zázvor nebo pijte bylinkové čaje.

Sedíte správně?

Součástí BOZP školení v zaměstnání je často i pasáž o správném držení těla při práci s počítačem. Kolikrát za den se přistihnete při tom, že sedíte pokřiveně, nohy máte pod zadkem a celá vaše páteř je celá pokřivená? Večer se opět dostavují nežádoucí následky – bolení hlavy a páteře. Základem správného sezení jsou rovná záda. Důležité je i správné křeslo, které vám při opírání pomáhá držet páteř vzpřímenou. Sedět byste měli tak, aby vaše tělo tvořila dva pravé úhly, hlava vzpřímená, ramena uvolněná a předloktí položené na pracovním stole. Jestli jen ťukáte do klávesnice nebo pracujete s myší, předloktí byste měli mít opřené o desku stolu. Zabráníte tak jejich přetažení.  Vzdálenost od obrazovky by měla být aspoň 50 – 70 cm, zezadu by vám na monitor nemělo svítit světlo a ideálně je mít denní světlo zboku. Zní to možná jako hotová věda, ale když zkusíte dodržovat pár základních pravidel, vaše záda si uleví. Pokud je to pro vás problém a nevědomky se stále krčíte, vyměňte pracovní židli na balón.

Zdravotní přestávky

Nemáme na mysli teda pauzičky na kouření, ale krátké přestávky během práce vám mohou jenom prospět. Jestli už se projdete na toaletu, vyběhnete za kolegy do jiného oddělení, odběhnete do kuchyňky, nebo se jen tak projdete po kanceláři, uděláte pro sebe více než dost. Když toho máte moc a nemůžete se od počítače odtrhnout, dejte si během dne alespoň několik pětiminutových přestávek, během kterých se zadívejte na oblohu. Procvičíte oči, zakoulejte s nimi, zahýbejte krkem, hlavou. Statika našemu tělu neprospívá, proto na to myslete a dejte si pauzu!

Špatné větrání

Jestli přes den cítíte únavu, můžete být i špatně větraným prostorem. Když máte kancelář, ve které můžete otevřít okna, udělejte to. Jestli je venku zima a nevětráte průběžně, větrejte alespoň nárazově jednou za hodinu. Čerstvý vzduch příznivě působí na mozek, pomáhá bojovat proti únavě a zvyšuje schopnost koncentrace. Jestli využíváte klimatizaci a není systémově řízená, dbejte na to, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nebyl více než 5 stupňů. Při vysokých venkovních teplotách je možné tento rozdíl ještě o trošku překročit, ale buďte opatrní při přechodu z klimatizovaných prostorů do velkého tepla a naopak.

Nedostatek pohybu

Jestli máte sedavé zaměstnání, měli byste o to více dbát na dostatek pohybu. Určitě se vám opět na jazyk dere slůvko „nestíhám“. Zajímavé. Existují totiž vícenásobní rodiče, kteří jsou zaměstnaní, věnují se rodině a přitom si čas najdou sami na sebe. Pohyb vám nemusí zabrat moc času. Ne, nechceme vás na sílu nahnat do „fitka“, ani vás nenutíme robit činnosti, které jsou vám nepříjemné. Pohyb je i rychlá chůze, jízda na kole, procházky nebo plávání. Nechejte doma auto a do práce choďte pěšky nebo jeďte na kole. Využijte klidně i městskou hromadnou dopravu, ale projděte se alespoň na zastávku. Na oběd choďte do vzdálenější restaurace nebo si přivstaňte o půlhodinku dříve a zaběhnete si alespoň 5 km. Na sport není pozdě ani večer. Když si na pohyb zvyknete, nebudete bez něj už umět existovat. Na začátek si obstarejte krokoměr a snažte se udělat aspoň 10 tisíc kroků denně. Na konci každého dne, když splníte svůj cíl, se nezapomeňte pochválit.

10 největších hříchů kancelářského života
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno