Snímek použit na základě licence od Shutterstock.com

Bolest hlavy zažil během svého života snad každý. Její příčiny můžou být různé a i pravidelnost varuje od nepříjemného problému až po stádium, kdy bolest začne znemožňovat běžné každodenní aktivity. A ruku v ruce s pracovním stresem, společenským tlakem a nadměrným vytížením se bolest hlavy stává vážným civilizačním problém.

Určitě pro vás nebude novinkou, že být několik hodin v jedné poloze je pro naše tělo nepřirozené. „Bolest hlavy způsobuje velké množství dalších onemocnění a ty se pak můžou zhoršit i dalšími faktory v práci,“ varuje MUDr. Daniela Balcová, internistka Kliniky Envy. Ze začátku se tělo bráni pocity únavy, které jsme se na rozdíl od odstraňování příčiny, naučili potlačovat. Tak se dopujeme kofeinem, jednoduchými cukry a podobně. Je jen otázkou času, kdy účinek těchto podpůrných látek pomine a problém se objeví znovu a většinou ve větší míře. Bolest hlavy je jedním z nejčastějších projevů protestujícího těla a statistiky ukazují, že s občasnou bolestí hlavy trpí až 90 % dospělých lidí. Další průzkumy tvrdí, že léky na bolest hlavy patří v rozvinutějších zemích k těm nejprodávanějším.

„Když vynecháme organické příčiny migrény, tak k funkčním bolestím hlavy zařazujeme právě bolest způsobené napětím šíjového svalstva, které je v oblasti od krční páteře po celé plochy hlavy a upíná se v místě nadočních oblouků a spánků,“ říká MUDr. Balcová. Projevem jsou tupé tlakové bolesti, často spojené s úzkostí, depresí, poruchami spánku a napětím. Ke spouštěčům patří profese, jejichž vykonávání vyžaduje strnulé držení hlavy v určité poloze. Mezi příčiny bolesti hlavy patří stres, konfliktní situace, poloha hlavy a nefyziologické postavení krční páteře (např. kosmetičky, dlouhodobá práce u PC,..),  ale i krátký spánek před prací, přetěžované oči ve špatném osvětlení a další. „Když nastane takováto situace, přerušte práci, uvolněte šíjové svalstvo. Pomoci vám může také pravidelné cvičení a v nejhorším i léky. Jako prevenci doporučuju pravidelné cvičení.“ říká lékařka. K rizikovým skupinám patří lidé se zvýšenou citlivostí na stres, případně pod vlivem dlouhodobého stresu a přepracování.

„Bolest hlavy můžete vyvolat i jídlo a nápoje. Čokoláda, sýry, oříšky, cibule, ocet, dresinky, sójová omáčka, mořské plody či konzervační přísady, čínská jídla – bolest hlavy indikovaná látkou MSG, kterou lékaři znají jako syndrom čínské restaurace (monosudium glutamát).  Naopak, spouštěčem bolestí hlavy může být i hlad, a to nízká hladina cukru v krvi. Bolest hlavy ustoupí po jídlech obsahující hlavně cukry a bílkoviny. Bolest hlavy vám může taky vyvolovat i to, že si nedáte kávu v obvyklém čase, na které je vaše tělo zvyklé,“ vysvětluje MUDr. Balcová, která dodává, že z pohledu internisty může mít podíl na bolest hlavy i nekontrolovaná artériová hyperemie (vysoký tlak). V tomto případě je cílem dostat krevní tlak pod 140/90 mmHg a níže.

Doporučená řešení:

  • Pravidelný spánek – pozor, nespěte na břiše, může to vést k napětí krčních svalů.
  • Správné sezení – seďte rovně a nehrbte se.
  • Úprava stravovacích návyků – omezte pití kávy, alkoholu a nekuřte. Sůl používejte přiměřeně a vyhněte se jídlům, která v konkrétním případě provokují bolest hlavy.
  • Mírná masáž bolestivých míst – vhodné jsou různé cviky na uvolnění krční páteře a na zpevnění krčního svalstva. Můžou to být strečinkové cviky nebo jóga, kterou se raději naučte pod odborným dohledem.

Jestli už bolestí hlavy trpíte a nevíte jak na ni, přinášíme vám pár rad, jak bolest zmírnit. Pokud ale problémy neustanou, určitě neodkládejte návštěvu lékaře. Může to být totiž i něco vážnějšího.

Ledový obklad

Zchlazení čela kousky ledu nebo ledovým obkladem. Pokud nemáte led k dispozici, využijte cokoliv studeného, protože to má většinou nejrychlejší efekt.

Vyhřátí organismu

Naopak dlouhodobé bolesti hlavy se doporučují léčit teplem – teplou koupelí nebo sprchou.

Akupresura

Položte ukazováček na bod mezi obočím a druhý na střed temene hlavy. Mírně tlačte oběma prsty asi pět sekund nebo půl minuty, počkejte a následně postup opakujte. Po třetím opakování by se měla bolest zmírnit. Další tlakový bod najdete na měkkém polštářku tkáně mezi ukazováčkem a palcem. Pevně ho stiskněte palcem a ukazováčkem druhé ruky. Tlačte pět sekund, potom počkejte a tlak zopakujte.

Reflexní terapie

Jde o starý asijský způsob, který využívá reflexní body na chodidlech. Tlakem na určitý bod se přenáší energie příslušnému orgánu – v tomto případě mozku. Masíruje se tedy palec na noze. Jednotlivá reflexní místa slouží na masáž celé hlavy – dutiny, mozek či nos.

Aromaterapie

Na bolest hlavy se doporučují esenciální oleje z levandule, máty, heřmánku a borůvek. Zředěné oleje se mohou vmasírovat do teplé koupele nebo se vdechují jejich páry přes kapesník.

Cvičení

Lehké protažení krční páteře úklony, předklony a kroužením hlavy. Více cviků najdete v našem článku 5 jednoduchých cviků na kanceláře.

Masáže

Masáž krku, zad, páteře a spánků je osvědčená metoda uvolňování stáhnutých svalů a uleví od bolesti hlavy. Akupresurní techniky, které využívají tlakové body, například šiacu, obvykle dosahují dlouhodobějších účinků než jemná povrchová masáž. Sami si můžete pomoci masáží ve sprše silným proudem vody na krku a ramenou.

Civilizační problém: Bolest hlavy
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno