DASH dieta je dieta, která má původně sloužit ke snížení vysokého krevního tlaku. Jedná se o zkratku anglického názvu Dietary Approaches to Stop Hypertension.

Parametry

Vhodná pro: muž / žena

Věková kategorie: 20 až 30 / 30 až 45 / 45 až 65 / 65 a více

Zhubnutí za měsíc: 5 kg

Cvičení k dietě: 2x až 3x týdně

Princip diety

DASH dieta měla původně sloužit k zastaení vysokého krevního tlaku. DASH je zkratkou anglického spojení Dietary Approaches to Stop Hypertension (dietní přístupy k zastavení hypertenze). Tato dieta je doporučována nejen ze zdravotního hlediska, ale také má pozitivní výsledky při hubnutí. Ne nadarmo byla DASH dieta v USA zvolena již čtvrtým rokem po sobě za nejlepší dietu roku.

Původně DASH dieta představovala způsob stravování, jak snížit krevní tlak. Zjistilo se však, že touto cestou může člověk zhubnout. Autorkou DASH diety je výživová poradkyně Maria Heller, která dnes doporučuje tuto dietu nejen z hlediska zdraví, ale i z hlediska redukci váhy. Maria Heller je také autorkou několika knih, v nichž najdete podrobnější informace.

Stravovací program klade důraz na konzumaci nasycených tuků, cholesterolu a tuků jako takových. Cílem je redukovat množství sodíku a denně byste měli přijmout maximálně 2,3 g. Při běžném stravování bývá příjem sodíku na úrovni 3,5 g za den, ale někdy je tato hranice i vyšší. Sodík ovlivňuje krevní tlak, diabetes, ale také má vliv na onemocnění ledvin, srdce a cév. DASH dietu byste neměli chápat pouze jako dietu, ale jako změnu životního stylu. Lidé nad 51 let by měli tuto dietu držet trvale, protože jídelníček částečně řeší problémy s vysokým krevním tlakem, diabetem a chronickým onemocněním ledvin.

Jídelníček je rozdělen na šest porcí během dne – snídaně, svačina, oběd, svačina, svačina před večeří a večeře. Jídelníček by měl být pestrý, ale neměla by být překročena hranice 2 000 kalorií (8 400 kJ).

Co jíst při dietě?

DASH dieta je založena na příjmu zdravých potravin. Doporučuje se konzumace ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků, nízkotučných mléčných výrobků, luštěnin, ryb a v malém množství drůbeže. V malém množství je povoleno také červené maso, tuk a sladkosti.

Co nejíst?

Během diety byste měli omezit sůl a jídlo raději ochuťte bylinkami.

Výhody a nevýhody

DASH dieta spadá mezi zdravé diety, což je její přední výhoda. Budete hubnout sice pomalu, ale zato trvale. Je dobré chápat DASH dietu spíše jako změnu životního stylu a držet ji co nejdelší dobu. Dieta by měla být trvalá.

Ukázkový jídelníček

  • Snídaně: Nízkotučný jogurt s ovocem a cereáliemi
  • Svačina: 1/4 hrnku rozinek, 1/3 hrnku nesolených mandlí
  • Oběd: 3/4 hrnku kuřecího masa, zeleninový salát, 2 krajíce celozrnného chleba
  • Svačina: jogurt
  • Večeře: 80 g libového hovězího masa, pečený brambor, kyselá smetana, mléko a jablko

Praktický tip

Kromě toho, že byste měli změnit svůj jídelníček, byste měli začít také se sportem. Sportovní aktivita má totiž pozitivní vliv na vaše zdraví.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno