Dělená strava nepatří mezi diety jako takové. Měla by být chápána spíše jako životní styl, přičemž dochází k úpravě jídelníčku podle určitých pravidel.

Parametry

Vhodná pro: muž / žena

Věková kategorie: 20 až 30 / 30 až 45 / 45 až 65 / 65 a více

Zhubnutí za měsíc: 4 kg

Cvičení k dietě: 2x až 3x týdně

Princip diety

Dělená strava nepatří mezi klasické diety, jejichž cílem je pouze hubnutí, ale měla by být chápána jako nový životní styl. Pokud se rozhodnete, že se dáte na dělenou stravu, musíte si nejprve upravit jídelníček. Potraviny jsou rozděleny do několika kategorií na základě různých klíčů a kritérií.

Nejoblíbenějším principem dělení je rozdělení stravy do tří skupin, a to na základě toho, jak se jednotlivé potraviny zpracovávají v trávicím traktu. Jedná se o bílkoviny, sacharidy a třetí skupina zahrnuje neutrální potraviny.

Do skupiny bílkovin patří potraviny, které pro své úspěšné strávení požadují nízkou hodnotu pH (kyselé prostředí). U sacharidů je podmínka opačná, protože sacharidy vyžadují vysoké pH. Pokud tedy konzumujete oba typy potravin dohromady, nedochází ke správnému rozkladu, čímž je zatížen právě organismus. A poslední skupinou jsou neutrální potraviny, které je možné konzumovat buď samotné, nebo je libovolně kombinovat s oběma předchozími skupinami. Neutrální skupina zahrnuje tuky a mléčné výrobky.

Při dělené stravě dochází ke střídání obou druhů potravin a většinou platí pravidlo, že jeden den je bílkovinný, druhý sacharidový. Tyto dny by se pak měly střídat. Je potřeba dodržovat také pitný režim.

Co jíst při dietě?

Bílkovinná skupina potravin zahrnuje maso a masné výrobky, které musíte tepelně upravit. Z masa je povoleno hlavně hovězí, telecí a skopové. Do jídelníčku dále můžete zařadit různé druhy drůbeže, ryby, plody moře, sójové výrobky, vejce, sýry a nízkotučné mléko a mléčné výrobky. Dále můžete jíst ovoce, a to hlavně citrusy, kyselá jablka a hrušky, broskve, meruňky, třešně, exotické ovoce, jahody a maliny.

Sacharidová skupina povoluje celozrnné obilí, zeleninu, ovoce (banány, sladká jablka, hrušky, fíky, hroznové víno, datle), sušené ovoce a také luštěniny (kromě sóje).

V neutrální skupině se nachází tuky (slunečnicový a olivový olej), neztužené margaríny, máslo, ořechy a houby. Dále do této skupiny potravin patří zakysané mléčné výrobky, tučnější sýry, uzené výrobky a uzené sýry. Ze zeleniny můžete konzumovat lilek, květák, zelené fazolky, česnek, brokolici, červené zelí a mnoho dalších.

Co nejíst při dietě?

Měli byste se co nejvíce vyhýbat vepřovému masu a tučnému masu vůbec. Nedoporučuje se ani konzumace masa obaleného v trojobalu.

Výhody a nevýhody

Dělená strava má jak své pozitivní, tak i negativní stránky. Hlavní výhodou je, že se naučíte přemýšlet o tom, co jíte a kolik toho jíte. Dělená strava vás donutí zvýšit příjem zeleniny. Pomáhá navíc i lidem, kteří trpí určitými typy zažívacích potíží.

Ale při dělené stravě se do těla nedostává dostatečné množství vitamínů a minerálů, a to zejména vápníku, železa a vitamínu B. Nedostatek těchto látek může vést ke zvýšené únavě, osteoporóze, chudokrevnosti a dalším zdravotním potížím.

Ukázkový jídelníček

Sacharidový den

  • Snídaně: 1 krajíc celozrnného chleba tence potřený margarínem, 30 g syrového salámu
  • Svačina: 250 ml čerstvého mléka
  • Oběd: 60 g neloupané rýže, 400 g neutrální zeleniny
  • Svačina: 1 banán
  • Večeře: 100 g celozrnného chleba, 400 g neutrální zeleniny, až 50 g neutrálních potravin

Bílkovinný den

  • Snídaně: 2 vejce (míchaná, volské oko apod.), rajčata, okurek, paprika
  • Svačina: 250 g tvarohu
  • Oběd: 100 až 150 g masa, 400 g zeleniny
  • Svačina: 1 plátek celozrnných ovesných vloček
  • Večeře: 60 g celozrnných těstovin, 400 g zeleniny, až 50 g neutrálních potravin
Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno