Co to jsou afirmace a jak fungují?

Definice afirmací není zrovna jednoduchá. Slovo pochází z latiny a v překladu znamená potvrzení, souhlas nebo ujištění. Pro uchopení pravého významu musíme obrátit pozornost k základnímu kameni naší psychiky – k myšlence.

Afirmace je vnitřní myšlenka, sen nebo touha. Pokud budete denně vytvářet a opakovat tyto pozitivní věty, můžete ovlivnit svůj život. Opravdu to funguje. Váš mozek totiž po čase začne věřit, že je afirmace skutečně pravdivá.

Svou mysl můžete do určité míry naprogramovat. Děje se tak díky tomu, že mozek nepozná rozdíl mezi realitou a fantazií. Při sledování filmu se začnete smát nebo plakat, ačkoliv je to jen fikce probíhající na obrazovce televize. Vaše mysl totiž netuší, že to není realita a vysílá k vám emoční odezvu. Na tomto principu fungují i afirmace.

Existují negativní afirmace?

Ano. Děti často slyší například od učitele tělocviku, že jsou moc pomalé nebo neschopné. Tato negativní afirmace může zůstat v podvědomí a působit problémy po celý život.

Funguje to u každého?

U některých jedinců nemají afirmace žádný účinek. Jak je to možné? Může za to opět lidský mozek. Rakouský psycholog Heinz Kohut zjistil, že strach z neúspěchu u dospělých lidí je často spjat se strachem z opuštění v dětství. Když se bojíme neúspěchu, máme tendenci přeceňovat rizika a představujeme si zákonitě ten nejhorší scénář. Tento obrázek je v našich myšlenkách tak hrozný, že nejsme schopni se tomu postavit. Tím se vyhneme příležitosti uspět a při dalším zklamání už často naprosto rezignujeme. Smíříme se s tím, že nám prostě osud nepřeje. A to je přesně ten klíčový okamžik. Pokud je takové nezdravé přesvědčení hluboce zakořeněno v našem podvědomí, velmi lehce potlačí účinek pozitivní afirmace. Se vším se však dá pracovat.

Dají se afirmace vědecky podložit?

Jejich význam zkoumá především obor psychologie a psychoanalýzy. Významné výsledky přinesl výzkum Stanford University. Zjistili zde, že afirmace mohou mít dramatický dopad na životy studentů z rasových menšin. Během testu, který probíhal po dobu jednoho roku, se násilné konflikty snížily až o 30 %.

Jak by měla denní afirmace vypadat?

Každý má v životě jiné cíle a řeší rozdílné problémy. Proto jsou afirmace velmi individuální. Platí pro ně však společná obecná pravidla. Ať už se vaše věta bude týkat čehokoliv, měla by být v první osobě, v přítomném čase a velmi pozitivně naladěná. Je tedy dobré začínat slovem „já“. Vyvarujte se záporných slov. Raději se snažte větu utvořit v pozitivním charakteru. Nevhodné jsou věty typu: „Já už nechci mít další problémy v práci.“ Mnohem lepší je: „Já chci být spokojená se svojí kariérou.“ Aby byly afirmace co nejúčinnější, snažte se je co nejvíce konkretizovat.

Nevíte jak na to? Americký psychoterapeut Ronald Alexander doporučuje několik kroků.

  • Sepište si na papír své negativní vlastnosti. Díky nim si můžete vytvořit seznam vlastních afirmací, které budou zahánět vaše obavy a pochybnosti.
  • Napište si také své dobré vlastnosti.
  • Rozmyslete si, co chcete změnit. Podle toho si vymyslete vhodné afirmace.
  • Opakujte si afirmace nahlas i potichu alespoň 3x denně. Ideální jsou chvíle, kdy například čekáte na tramvaj nebo se líčíte.

Tipy na afirmace

Udělat změnu v životě je vždy těžké. Je tedy dobré mít nějaké vzory do začátku.

Pozitivní afirmace

„Cítím se skvěle.“

„Mám skvělou imunitu.“

„Dosáhnu všech svých cílů, protože jsem kvalifikovaná a talentovaná.“

„Žiju krásný a spokojený život.“

Afirmace pro peníze

„Můj příjem se stále zvyšuje.“

„Chci mít dostatek prostředků pro svůj život.“

„Jsem finančně nezávislá.“

„Přitahuji do svého života peníze.“

Afirmace pro lásku

„Můj vztah je klidný a vyrovnaný.“

„Miluji a jsem milována.“

„Jsem připravená na nový vztah.“

Díky afirmacím můžete změnit vaši náladu a stav mysli. Po čase se začnou projevovat změny, které si ve svém životě přejete.

Denní afirmace – Jak může pár vět ovlivnit průběh vašeho života?
Ohodnoťte tento článek!
4.52 (90.32%) 31 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno