Věděli jste, že osamělost způsobuje kromě zvýšení krevního tlaku, poškození imunity i poškození srdce? Nově to zjistili američtí vědci ve velké srovnávací studii. Dokonce i při zohlednění dalších faktorů zůstalo riziko u 29 % z těch, kteří byli osamělí, že se u nich vyvine onemocnění srdce a cévního oběhu a u 32 % velmi pravděpodobně hrozí, že budou mít mrtvici.

Samota nepřináší nic dobrého

Vzhledem k výsledkům předchozích studií osamělých lidí nejsou nové poznatky tolik překvapivé. Už dříve vědci přišli s tím, že u osamocených lidí je méně pravděpodobné, že budou chodit na pravidelné lékařské prohlídky nebo cvičit a mají sklony k obezitě a kouření. Navíc je samota spojená s vyšší mírou úzkostí a depresí a slabším imunitním systémem. A může způsobovat i poruchy spánku, stav těla jako při fyzické bolesti (naše mozky při pocitu vyloučení reagují stejně jako při bolesti a uvolňují endorfiny), ovlivňuje naše stravovací návyky (osamocení lidé jedí nezdravěji) a stojí i za vážnými problémy s pamětí (jako demence).

Do boje za lepší život i zdraví

Osamění je i váš případ? Pak je ta správná doba začít s tím něco dělat. Nemusíte si hned hledat životního partnera a nového přítele na každý den v měsíci, ale snažit se rozumně vyplnit svůj volný čas.

• Poznejte rozdíl mezi samotou a izolací: osamění je emoce většinou vyvolaná smutnými vzpomínkami. Náš mozek má v takovém případě tendence k přehánění a může to vést k dlouhodobějšímu stavu pocitů opuštění. Při myšlenkách typu „Proč mě nikdo nemá rád?“ zkuste nejprve identifikovat problém a nereagovat přehnaně.

• Navštivte netradiční kurzy: skákání na trampolíně nebo třeba lekce tanče u tyče, zaměření kurzu není důležité. Jde o to se hýbat v podporujícím se prostředí ostatních lidí.

• Staňte se dobrovolníky: zaměření se na pomoc druhým vás odvede od smutných myšlenek. Nemůžete se cítit osaměle, když čtete dětem v nemocnici, tančíte se seniory v domově důchodců nebo venčíte psy z útulku. Kromě toho si můžete najít nové přátele i mezi dobrovolníky.

• Nasedněte do náhodného autobusu, vlaku nebo letadla: využití veřejné dopravy pro přemístění na neznámé místo vám umožní 2 nové věci: být ve společnosti nových lidí a změnit své obvyklé prostředí. Odvrátí to nejen váš pocit osamění, ale naplní i touhu po cestování a poznávání světa.

• Praktikujte #JOMO: sociální média v nás vypěstovala strach z toho, že zmeškáme nějaký příspěvek FOMO (Fear Of Missing Out). Pokud místo toho, abyste mluvili s někým, kdo je právě vedle vás, aktualizujete sociální sítě a místo vychutnání si jídla je 10 x vyfotíte, je ta nejlepší doba pro JOMO (Joy Of Missing Out). S touto myšlenkou přišla sestra Marka Zuckerberga a soustředí se při ní na JOMO-radosti – „neexistuje žádné jiné místo, kde bych byla raději, než tady“.

• Přestaňte se nudit: přemýšlíte, jak nebýt osamělí, když vlastně upřednostňujete být sami? Nuda způsobuje pocity osamění a tak s ní přestaňte, jděte si zaběhat, udělejte něco bláznivého (převlečte se za turistu ve vlastním městě), začněte si plánovat dovolenou nebo oprašte starý DIY projekt.

Osamělost vám fakt může zlomit srdce
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno