Sledování televize či seriálů online je činnost, která se za poslední desetiletí stala součástí stravovací kultury mnohých z nás. Ať už se snažíme ušetřit čas nebo si zintenzivňujeme milou aktivitu další milou aktivitou, spojení jídla s dalšími činnostmi se snadno stává zvykem, někdy až reflexem. Ač jsme asi sami zakusili slast toho, když si jídlem zpříjemňujeme sledování televize anebo si sledování televize zpříjemňujeme jídlem, čím dál více se ukazuje, že tato kombinace má i svou temnou tvář.

Více a nezdravěji

Ve výzkumu, o němž informoval článek v časopisu Psychological science, osoby, které se při konzumaci jídla zaobíraly jinou činností, konzumovaly jídla větší množství a toto vnímaly jako chuťově méně výrazné, pročež častěji volily intenzivněji sladší a slanější pokrmy. Sečteno podtrženo: zdá se, že při sledování televize zkrátka nevíme, kdy máme dost! Jídla konzumujeme více a zároveň máme tendenci sahat po intenzivněji sladkých a slaných „dobrotách“, které obvykle obsahují vyšší množství kalorií. Takové stravování je snadnou cestou k přejídání a může se podílet na vzniku obezity, cukrovky, onemocnění srdce a cév, Alzheimerovy demence i některých nádorových onemocnění.

TIP: Chcete zhubnout? Přinášíme vám zajímavé a funkční diety!

Kromě možných zdravotních rizik má sledování televize u jídla za následek také fakt, že naši pozornost plně neupíráme k tomu, co do sebe přijímáme, a ochuzujeme se tak o jednu z nejpřirozenějších radostí, jaké nám evoluce „naservírovala“. Pokud se na konzumaci jídla nesoustředíme, může se také zvyšovat pravděpodobnost, že budeme více „hltat“, a tak budeme prací, která by byla pro zuby hračkou, zatěžovat trávicí trakt.

Jídlo jako kompenzace

Jako jeden z důležitých důvodů, z nichž u sledování televize saháme po jídle (a tedy rozdělujeme svou pozornost), je nuda. Přesně na to poukazuje studie, jejíž výsledky naznačují, že máme tendenci sahat po jídle častěji v případech, kdy sledujeme nebo děláme něco, co nás nebaví. V takovém případě ztrácí jídlo svou prvotní funkci, nasycení, a namísto toho se stává prostředkem k vyplnění nějaké existenciální prázdnoty anebo přehlušení neodbytných otázek, úzkostných stavů atp.

Lidé, kteří se snaží svůj zvyk kombinování jídla a televize nějak upravit, obvykle používají několik triků. První možností je rozetnutí tohoto magického spojení, takový radikální řez ale není řešením pro každého. Další variantou je nahradit kalorické chipsy a čokoládičky zdravějšími alternativami, a mlsat u oblíbeného seriálu třeba zeleninu či ovoce. Jak vyplývá z výše zmíněných výzkumů, nápomocné bude zřejmě také důsledné vyhýbání se nudným pořadům (kéž by tak v programu existovala varování!) a prověřování vlastní motivace v situacích, kdy po jídle saháme, tedy zjišťování, zda máme skutečně hlad, anebo se jen snažíme něco „zajíst“.

Televize jako příloha! Jak přestat jíst u seriálů?
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno