TLC dieta je dieta, se kterou můžete nejen zhubnout, ale zároveň si díky ní snížíte hladinu cholesterolu. Nejedná se o dietu jako takovou, ale jedná se spíše o zdravý životní styl, který je založen na zdravé stravě.

Parametry

Vhodná pro: muž / žena

Věková kategorie: 20 až 30 / 30 až 45 / 45 až 65 / 65 a více

Zhubnutí za měsíc: 4 – 5 kg

Cvičení k dietě: více než 3x týdně

Princip diety

TLC dieta je zkratkou anglického názvu Therapeutic Lifestyle Changes, což v překladu znamená Léčebné změny životního stylu. Hlavním a zásadním cílem TLC diety bylo původně snížení cholesterolu v krvi. Vedlejším efektem bylo hubnutí, a proto se se tato dieta začala také k hubnutí využívat.

Při dodržování TLC diety dochází ke snížení příjmu nasycených tuků, které obsahují špatný cholesterol. Jakmile jsou tyto potraviny odstraněny z jídelníčku, dojde ke snížení obsahu tuků v těle, čímž se zároveň sníží i hladina cholesterolu v krvi. TLC dieta doporučuje vyměnit potraviny obsahující nasycený tuk za potraviny obsahující nenasycený tuk. Dále jsou potraviny s vysokým obsahem živočišného tuku vyměněny za nízkotučné potraviny a podobně. Díky těmto změnám začnete konečně snižovat svou tělesnou hmotnost a zlepšíte i svůj zdravotní stav.

Při TLC dietě musíte dodržovat určitá pravidla. Maximálně 7 % denního příjmu by měly tvořit nasycené tuky. Denně můžete přijet maximálně 200 mg cholesterolu. A jídelníček by měl denně obsahovat 25 % až 35 % (včetně zmiňovaných 7 %) z denního energetického příjmu nenasycených tuků.

A nevyhnete se u TLC diety počítání kalorií. Muži mohou přijmout denně 2 500 kcal (10 500 kJ) a ženy mohou denně přijmout 1 800 kcal (7 560 kJ). Chcete-li s TLC dietou zároveň hubnout, nikoliv pouze zlepšovat zdravotní stav, pak jsou hodnoty snížené. U mužů je hodnota snížena na 1 600 kcal (6 720 kJ) a u žen na 1 200 kcal (5 040 kJ).

Co jíst při dietě?

Jídelníček by měl zahrnovat maso, ryby, drůbež, luštěniny, vejce, nízkotučné výrobky, ovoce, zeleninu, chleba, těstoviny, rýži a obiloviny. Při odbourávání tuku jsou nápomocné potraviny, jako je pomeranč, hruška, ovesné vločky, mrkev, fazole, hrách či růžičková kapusta.

Výhody a nevýhody

Hlavní výhodou TLC diety je její jednoduchost a lehká sledovatelnost. Dále je oblíbená díky tomu, že je zdravá a pozitivně mění životní styl. Při jejím dodržování dochází ke snižování hladiny cholesterolu v krvi a vysokého krevního tlaku. TLC dietu by měl dodržovat každý, kdo se chce zdravě stravovat. Jídelníček není drastický a jedinou vaší povinností je sledování a počítání kalorií.

Praktický tip

Kromě toho, že musíte dodržovat jídelníček, byste měli také cvičit. Doporučuje se fyzická aktivita minimálně třicet minut denně.

Ohodnoťte tento článek!
Sdílet
Předchozí článekDieta modelek
Další článekMedová dieta

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno