Že vám po nezdravé, umělé, nevyvážené a přeslazené stravě nebude zrovna fajn, to je celkem jasné. Ale napadlo vás, že stačí na chvíli z jídelníčku vynechat cukr, a uleví se vám? Nemusíte držet drastické diety ani zatratit sacharidy jako takové, potřeba je zbavit se rafinovaného cukru.

Slaďoučká droga

K sladké chuti jsme přitahováni od jakživa. Podle vědkyně M.Plechat z Monell Chemical Senses Center „jsme byli zrozeni, abychom měli rádi cukr“. Lékaři používají k léčbě nadměrné tvorby plodové vody vstřikováním sladké substance, díky které plod spolyká více plodové vody, která se poté vyloučí přes matčiny ledviny. Sladké mají ráda také batolata (zajišťuje jim analgetické účinky) a naše preference sladkého může být způsobena i evolučně, kdy si lidé díky automatické přednosti pro sladké plody vybírali ty zralé.

Ale v dnešní době se kvůli rafinovanému bílému cukru začínáme stávat na sladké chuti závislí, až tak, že se řada lidí nezdravého stravování nevzdá, ani když jim obezita začne působit potíže. Doktor W.C.Martin definoval rafinovaný cukr jako jed už v roce 1957, protože je zbavený veškerých vitamínů a minerálů a zůstávají jen prázdné kalorie.

Říká se, že cukr je návykovější než drogy, vědci jsou ale u tohoto tvrzení opatrnější. Závislost na cukru vidí spíše jako patologickou obezitu, kdy se někteří lidé mohou stát i na cukru v jistém smyslu závislí, protože nejsou schopni kontrolovat a regulovat svou potřebu přejídání se.

Proč se snažit restartovat tělo?

Tělo má své samoléčebné systémy, pokud je dokážete nakopnout. A právě zbavení se všech návykových potravin, škodlivých chemikálií a správně i stresujících situací a nadužívání techniky má pomoci vašemu tělu se restartovat.

Motivace k vynechání cukru má podle iniciátora této myšlenky, doktora Hymana, vzejít hlavně z kladných odpovědí na jeho tři typy kvízů:

  • o cukrovce a obezitě (zda trpíte na cukrovku, máte nadváhu, velké chutě na sladké apod.)
  • o závislosti na jídle (chce se vám po jídle spát, vyčítáte si svůj způsob stravování apod.)
  • o tom, zda se „cítíte se příšerně“, anglicky test FLC – Feel Like Crap (pociťujete příznaky jako jsou otoky, nadýmání, alergie, problémy s pamětí, nespavostí, depresemi apod.).

Přestávám jíst cukr a nechci na něj ani myslet

Nejsem příznivec jakýchkoli diet a omezení, hlavně od doby, kdy jsem si je nedobrovolně (ze zdravotních důvodů) na pár měsíců vyzkoušela. Cukr sice nejím po kilech, ale záměrně jsem jej nikdy nevynechávala. Dávám si jej do čaje častěji než med (který sice není co se prázdných kalorií týká o nic lepší, ale díky výrazné chuti ho potřebujete méně), neodolám zákuskům nebo čokoládě a sladkým obědem nepohrdnu. Přesto nepiji bublinkové limonády, čaj sladím spíše symbolickým popraškem a celkově to nijak nepřeháním (oprava, občas se neudržím a sežeru celou tabulku čokolády najednou). Proto jsem si nebyla jistá, jestli se u mě úplné vynechání cukru vůbec nějak projeví.

TIP: Objevte funkční DIETY – desítky vyzkoušených diet na jednom místě ZDARMA

Název cukrového detoxu je trochu zavádějící, protože byste se měli očistit od všech nezdravých jídel, hlavně těch z fastfoodů (které stejně nejím), alkoholu (během detoxu jsem jej vynechala), kávy a mouky, na nichž sice nejsem závislá, kávu piji jen výjimečně a dokážu si představit, že mouku vynechám úplně, ale tentokrát se mi prostě nechtělo a zaměřila jsem se na to, co avizuje název tohoto detoxu.

Nikdy jsem nepochopila, proč jsou tak populární jarní detoxy, když to nejlepší přichází v létě. A tak jsem si teď mohla užít čerstvé třešně, jahody nebo hrášek, při jehož chroupání jsem se usilovně snažila nemyslet na dortíky. Střídaly se mi dny, kdy jsem byla v pohodě a na cukr si skoro nevzpomněla, a ty, kdy bych snědla cokoli, jen abych zahnala sladké myšlenky (což vám nepomůže, když nejste zvyklí se přežírat, prostě nemáte potřebu sníst spoustu slaného jídla a stejně na cukřík dál myslíte).

Šťastný konec?

Po dokončení tohoto detoxu byste měli mít více energie, lepší psychický stav a zdravější stravovací návyky, které mohou být cestou k žití nového způsobu života, o jakém jste vždy snili. Musím přiznat, že jsem doufala hlavně v napravení trávení, a to se povedlo. Taky migrény se nepřihlásily, ani když se cukr vplížil zpátky do jídelníčku. A energie? Té mám teď opravdu víc. Ale obávám se, že bych kvůli tomu další detox v dohledné budoucnosti podstoupit nechtěla, protože její úbytek po těch 10 dní byl někdy až neúnosný.

Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ

Zadejte svůj komentář
Prosím vyplňte Vaše jméno